Niki Lauda biografija - legenda Formule 1

Niki Lauda biografija - legenda Formule 1

Saznajte više o karijeri Nikija Laude tokom vožnje u Formuli 1, kako je izgledao njegov put do profesionalnog takmičenja i čime se bavio u “penziji”.

Niki Lauda je nekadašnji trostruki šampion Formule 1 (1975, 1977 i 1984), što ga čini jednim od najboljih vozača svih vremena. Osim toga, nakon karijere vozača je bio i pilot, kao i na rukovodećim pozicijama 2 avionske kompanije.

Ostaće upamćen i po nesreći tokom trke koja ga je zadesila, nakon čega je zadobio opekotine trećeg stepena. Međutim, oporavio se i nastavio svoju karijeru, sa tim da su ostali vidljivi ožiljci na njegovom licu.

U svakom slučaju je bio jedna od upečatljivijih ličnosti ovog sporta, a napustio nas je 2019. u 70. godini života. Uz Balkan Bet online kladionicu saznajte više o životu legenardnog vozača Formule 1 Niki Laude.

Uzmi bonus

Odrastanje Nikija Laude i neslaganje sa porodicom 

Andreas Nikolaus "Niki" Lauda rođen je 22. februara 1949. godine u Beču, u bogatoj porodici koja se bavila proizvodnjom papira. Roditelji nisu podržavali Laudinu strast prema automobilizmu, zbog čega je često bio primoran da traži sopstvene izvore finansija kako bi ispunio sve svoje takmičarske želje i ciljeve. 

Kako bi ostvario svoj san da postane vozač formule 1, Lauda se uzajmljivao kako bi mogao da vozi trke poput Formule Vee i Formule 3.

Iako zbog svojih izbora nije imao dobar odnos sa svojim roditeljima, kasnije je zasnovao porodicu, te bio ispunjen i na privatnom planu, i to dva puta…

Lauda je bio oženjen dva puta i imao je petoro dece. Njegov sin, Matias Lauda, takođe je postao trkački vozač. Uprkos svojim mnogobrojnim poslovnim obavezama i trkačkoj karijeri, Lauda je uvek nalazio vreme za svoju porodicu, što ga je činilo voljenim suprugom i ocem, uprkos tome što se ženio u dva navrata.

Surov, direktan, grub, sa uvrenutim smislom za humor - na ovaj način su ga doživljavali mnogi koji su provodili vreme sa njim.

Niki Lauda F1 - početak profesionalne karijere

Lauda je započeo svoju karijeru u Formuli 2 sa March Engineering timom 1971. godine, pre nego što je debitovao u Formuli 1 iste godine na Velikoj nagradi Austrije. Njegov debi u Formuli 1 nije bio posebno uspešan, ali je pokazao dovoljno talenta da privuče pažnju većih timova.

Godine 1973. je prešao u tim BRM (British Racing Motors). Iako BRM nije bio konkurentan tim, Lauda je impresionirao svojim performansama, posebno na Velikoj nagradi Monaka gde se kvalifikovao kao šesti i bio treći tokom trke pre nego što je morao da se povuče zbog problema sa menjačem. 

Njegov nastup je privukao pažnju Enca Ferarija, koji ga je potpisao za svoj tim 1974. godine. Impresioniran njegovom vožnjama, timski kolega Klej Raganoci ga preporučuje Ferariju, kada je i sam potpisao ugovor sa njima.


ferrari-bolid-formula1

 

Era Ferrari F1 - Niki Lauda 1975 ulazi na velika vrata 

Lauda je brzo postao ključni igrač u Ferariju. 

U svojoj prvoj sezoni za Ferari, završio je drugi na Velikoj nagradi Argentine i osvojio svoju prvu pobedu na Velikoj nagradi Španije. Iako je te godine imao nekoliko odustajanja, završio je sezonu sa još jednom pobedom na Velikoj nagradi Holandije i još dva podijuma.

Međutim te sezone, tokom 1974. godine, ipak ostaje na drugom mestu iza Emersona Fitipaldija, što je bio samo motiv više da već naredne godine, bude na prvom mestu.

Sezona 1975. bila je prelomna za Laudu, jer baš osvaja svoj prvi svetski šampionat. Osvojio je pet trka, uključujući Veliku nagradu Monaka, Belgije, Švedske, Francuske i SAD-a, što je bilo više nego dovoljno za prvo mesto. 

Te godine je Niki Lauda vozio čuveni Ferrari 312 t2, a vi saznajte i sva Formula 1 pravila i staze na kojima se danas vozi ukoliko želite da se što pre uključite u praćenje ovog zanimljivog sporta, a mi nastavljamo sa predstavljanjem karijere Nikija Laude. 

Niki Lauda - nesreća na Nirburgringu

Sezona 1976. počela je izuzetno dobro za Laudu, sa pet pobeda u prvih devet trka. Međutim, vozeći za Ferrari Niki Lauda 1976. godine, 1. avgusta, na Velikoj nagradi Nemačke na stazi Nirburgring, doživeo je strašnu nesreću

Lauda je izgubio kontrolu nad svojim bolidom, koji je udario u barijeru i zapalio se. Zadobio je teške opekotine trećeg stepena na licu i glavi, a pluća su mu bila oštećena od udisanja toksičnih gasova. Njegove povrede su bile toliko ozbiljne, da ne samo da je bilo skoro sigurno da neće više nastupati kao profesionalni vozač, već mu je i život visio o koncu.

Neverovatno, samo šest nedelja nakon nesreće, Lauda se vratio na stazu na Velikoj nagradi Italije, gde je završio četvrti. 

Njegov povratak se smatra jednim od najhrabrijih u istoriji sporta. Iako nije uspeo da osvoji titulu te godine, izgubivši je od Džejmsa Hanta za samo jedan bod, njegov povratak ostaje upamćen kao jedan od najlegendarnijih momenata u istoriji sporta.

Kada je u pitanju godina 1976 Niki Lauda je sigurno pamtio do kraja života, a ljubitelji Formule 1 će je se takođe sećati kao jedne od najluđih baš zbog nesreće koja je zadesila Laudu.

Veliki povratak i druga titula koju Niki Lauda 1977 osvaja

Nakon teške nesreće i oporavka, Lauda se vratio još jači. Sezonu 1977. završio je sa tri pobede i sedam podijuma, osiguravši svoju drugu svetsku titulu. Međutim, njegov odnos sa Ferarijem se pogoršao, jer je podrška vlasnika izostala, bilo je neslaganja sa kolegom Karlosom Rojtemanom i posebno nakon što je tim angažovao Žila Vilneva kao trećeg vozača. 

Uprkos tituli koju Lauda te godine osvaja, napustio je Ferrari krajem 1977. godine i prešao u Brabam.

Brabam i prvo povlačenje Lauda Nikija

Lauda je vozio za Brabam tokom sezona 1978. i 1979. godine, od čega je sezona 1978. bila  relativno uspešna, sa dve pobede, ali je 1979. bila katastrofalna zbog nepouzdanog motora Alfa Romea. 

Nakon razočaravajuće sezone, Lauda je odlučio da se povuče iz Formule 1 krajem 1979. godine, jer mu jekako je kazao dosadilo "voziti u krug". Sve je to izgledao prilično dramatično, s obzirom da je u pretposlednjoj trci u Kanadi na pola treninga samo napustio svoj bolid.

Tokom pauze se Lauda posvetio vođenju svoje avio-kompanije, Lauda Air.

Niki Lauda McLaren - povratak u F1 i drugi kraj karijere

Lauda se vratio u Formulu 1 1982. godine u McLaren, kada je dobio odličnu ponudu od 3 miliona dolara, koja je tada u to vreme, bila najbolja u istoriji ovog sporta.

Njegov povratak je načelno bio uspešan, sa pobedom na trećoj trci sezone na Velikoj nagradi SAD. Međutim, celokupna ta i naredna sezona 1983. su bile neuspešne, jer Lauda nije bio konkurentan za titulu.

Pa ipak, sledi ono najbolje kada Niki Lauda 1984. ponovo pokazuje ko je i šta je. Sa pet pobeda i samo pola boda više ispred Alana Prosta, Niki Lauda osvaja treću svetsku titulu uz najmanju razliku u istoriji sporta.

Lauda je ostao u McLarenu još jednu sezonu, ali nije bio u trci za titulu, iako je uspeo da pobedi na Velikoj nagradi Holandije 1985. godine. Na kraju te sezone, Lauda se definitivno povukao iz Formule 1, te završava svoju impresivnu karijeru sa tri svetske titule, 25 pobeda i 54 podijuma.

Niki Lauda se zahvaljujući svojim rezultatima nalazi na 10. mestu elitne liste na kojoj su najbolji vozači Formule 1 u istoriji


slavlje-navijaci-formula1

Poslovne aktivnosti nakon F1

Nakon povlačenja iz F1 Niki Lauda se fokusirao na razvijanje biznisa. U međuvremenu je osnovao Lauda Air, avio-kompaniju koja je brzo postala itekako uspešna. Međutim, 1991. godine, jedan od aviona Lauda Air-a doživeo je nesreću u Tajlandu, što je dovelo do smrti 223 putnika i članova posade. Lauda je lično istraživao uzrok nesreće i uspeo da dobije priznanje od Boinga za tehnički problem na avionu.

Pored avio-kompanije, Lauda je radio kao savetnik za Ferrari, ali ne zadugo jer je ubrzo šef tima postao Žan Tod, kasniji tvorac Šumahera. 

Kasnije je preuzeo Jaguar tim 2001. godine, sa tim da brzo biva otpušten i to 2002. nakon što su rezultati izostali. 

Godine 2012. je postao deo menadžmenta u Mercedesu i odigrao ključnu ulogu u dovođenju Luisa Hamiltona u tim, što je doprinelo njihovoj dominaciji u Formuli 1 tokom turbo-hibridne ere.

U Mercedesu je imao važnu ulogu kao jedan od direktora, ali je ujedno bio i deoničar firme i savetnik.

Laudin uticaj na Formulu 1 i auto-moto sport u celini je neosporan. Njegova tehnička ekspertiza i sposobnost da optimizuje performanse bolida učinile su ga ne samo vrhunskim vozačem, već i izuzetnim tehničkim savetnikom. Njegova uloga u dovođenju Luisa Hamiltona u Mercedes bila je ključna za uspeh tima, a Hamilton je kasnije postao jedan od najuspešnijih vozača u istoriji sporta.

Niki Lauda je takođe ostavio značajan trag u medijima. Kao analitičar trka za nemački TV kanal RTL, Lauda je bio izuzetno cenjen zbog svog direktnog i stručnog komentarisanja, dok su ga iskrenost i humor činili omiljenim među gledaocima.

Laudina neverovatna priča inspirisala je i filmsku industriju. Film "Rush" iz 2013. godine, režiran od strane Rona Hauarda, prikazuje legendarno rivalstvo između Laude i Džejmsa Hanta. Pored toga, snimljeni su brojni dokumentarci koji istražuju različite aspekte njegovog života i karijere, uključujući i njegov povratak nakon nesreće i kasnije poslovne poduhvate.

Niki Lauda Formula 1 vozač ostaće upamćen zauvek

Imao je dve transplantacije bubrega, a 2018. godine presađena su mu pluća zbog komplikacija koje su proizašle iz nesreće na Nirburgringu. Lauda je preminuo 20. maja 2019. godine u Cirihu, u 70. godini života.

Niki Lauda će biti zapamćen kao jedan od najhrabrijih i najodlučnijih vozača u istoriji Formule 1. Njegov povratak na stazu nakon gotovo smrtonosne nesreće, i da osvoji još dve svetske titule, ostavila je dubok trag u svetu moto-sporta. Kada je u pitanju Niki Lauda biografija koju smo ukratko predstavili inspirisala je mnoge, a njegova priča o hrabrosti i upornosti će se dugo pamtiti.

Bilo da je kada je u pitanju Formula 1 Niki Lauda u fokusu ili savremeni vozači, ovo je itekako zanimljiv i dinamičan sport, posebno za vas ljubitelje automobilzma. Dodatnom uzbuđenju praćenja trka širom planete može doprineti i sportsko klađenje sa odličnim kvotama na našem sajtu.

Registrujte nalog, prebacite sredstva, istražite ponudu igara i uživajte u čarima dobre zabave!




Pristupom, daljim korišćenjem ili navigacijom kroz ovaj sajt Vi prihvatate da ćemo mi koristiti određene kolačiće pretraživača (cookies ) i potvrđujete da imate preko 18 godina. BalkanBet ne koristi kolačiće koji ometaju Vašu privatnost, već samo one koji će Vam olakšati korišćenje sajta i poboljšati korisničko iskustvo.